Erasmus in Actie: Jonge Stemmen Vormen de Toekomst van Vreden en Hulst

Erasmus in Actie: Jonge Stemmen Vormen de Toekomst van Vreden en Hulst

Een week van inspirerende uitwisseling van leerlingen van het Reynaertcollege en het Gymnasium Geoganium.

In een tijd waarin internationale betrekkingen en culturele verbindingen belangrijker zijn dan ooit, heeft een groep van 31 leerlingen van het Gymnasium Georgianum in Vreden, Duitsland, en het Reynaertcollege in Hulst, Nederland, een inspirerende week van uitwisseling ervaren.

De uitwisseling begon op zondag 28 januari met een hartelijk welkom en het kennismaken met de Nederlandse gasten in Vreden. "Beide partijen waren vanaf het begin nieuwsgierig naar de ander. De leerlingen namen al vrij snel contact op met elkaar en gingen met elkaar in gesprek”. Dit was een goede basis voor het werken aan gezamenlijke projecten merkten de begeleidende leraren van de sectie Nederlands op. Maandag stond in het teken van samenwerking aan deze projecten, gericht op hoe de regio's Hulst en Vreden aantrekkelijker kunnen worden gemaakt voor jongeren. "Het was inspirerend om te zien hoe de leerlingen ideeën ontwikkelden en oplossingen bedachten voor echte uitdagingen, waarbij ze profiteerden van hun diversiteit aan perspectieven en ervaringen," voegt Gorik Hageman, Duitse leraar uit Hulst, toe.

Op dinsdag werd de horizon van de leerlingen verbreed door een bezoek aan Münster, waar ze niet alleen de schoonheid van de stad ervoeren, maar ook inzicht kregen in haar geschiedenis en cultuur. De volgende dag bracht een andere spannende etappe toen de groep gezamenlijk naar Nederland reisde en onderweg Middelburg bezocht. Daar hadden ze de unieke gelegenheid om de Staten van Zeeland te bezoeken en de politieke processen uit de eerste hand te leren kennen.

Het hoogtepunt van het politieke engagement volgde op donderdag met een bezoek aan Brussel, het politieke hart van Europa. De leerlingen hadden de kans om het Europees Parlement te bezoeken en deel te nemen aan een boeiend rollenspel in het Huis van NRW, waarbij ze verschillende standpunten innamen en discussieerden over de goedkeuring van een wet. Voor het Parlement konden ze ook van dichtbij ervaren hoe democratische processen in actie komen, toen ongeveer duizend boeren demonstreerden voor hun belangen.

Op vrijdag kregen de leerlingen de kans om hun ideeën en voorstellen voor de ontwikkeling van de regio's Hulst en Vreden te presenteren aan de gemeenteraad in Hulst. Dit was niet alleen een gelegenheid voor hen om hun creativiteit en betrokkenheid te tonen, maar ook een belangrijke stap naar een actieve deelname aan de democratische processen in hun gemeenschappen.

600_stadhuis_hulst.jpg

De betrokken leraren waren het erover eens dat deze week van uitwisseling van 28 januari t/m 2 februari een onvergetelijke ervaring was voor alle deelnemers. Niet alleen werden er nieuwe vriendschappen gesloten en interculturele banden versterkt, maar de leerlingen kregen ook een diepgaand inzicht in de politieke processen en de betekenis van Europese eenheid.